Cubaan mengadaptasi.

Saturday, August 29, 2009 / Comments (0) / by Skinny Yash

Kadang2 tak pernah terpikir i will felt this way. Yeah. Live at your own place or your mum place is not the same as living at your IL place. Walaupon, dengan tidak segan silunya, hari2 saya bangun lepas dari jam 11pg. Bertuah punya menantu kan?! Hmm. Sometimes, i just need time to adapt most of the things.

Contoh. Selama ini, saya sangat jarang soq (sahur)! Tapi, setelah dinasihatkan oleh Vogue Mummy and Mummy-to-be, saya akur. They told me. "eventhough ko xsahur, or xnak makan, ko kena turun jugak. Teman laki ko makan." hmm.. Kadang2 saya turun. Kadang2 tak. Saya masih dalam stage mengadaptasi ok. Sabar.

Saya cuci kain malam. Bangun2, kain dah siap sidai. Ye la! Jam 12pm! Terus ke kantor. Pulang dari kantor, tengok kain sudah siap dilipat. Alamak! Malunye! Aku terus amek, bawak masuk bilik. Macam maneni?! VM and MTB nasihat lagi. "ko cakap terima kasih x?" errr..aku terkedu. Tak xtau nak cakap ape. "ko bagitau la MIL ko, xpayah lipat. Ko balik nanti, ko lipat..." OK. aku dah cakap macamtu, but the same thing happen. Bak kata MIL, "tak pela. Sambil2 tgk tv, lipat baju.." hmm...

Terasa dalam lubuk hati ni nak memasak!Ye! Saya tahu, hubby selalu mempersendakan saya. "Klw abang ikut dia, kurus la. Tapi , jiwa merana lah!!" Ouch! Saya sedikit terasa. Takpe. Saya hanya senyum. Dalam hati? Tuhan je yang tahu. Takpe, saya tahu mereka hanya bergurau.

Mak ada cakap. "sebab tu lah aku xduduk dengan mertua. Mak xnak ko jadik macam mak la.." Aku terdiam. Berfikir sejenak. Takpela. Sedikit masa lagi. Ada rezeki, ada lah...FYI, bukan semua ibu mertua itu macam dalam cerita P.Ramlee ye. Ada yang baik, ada yang kurang. Bagi yang dapat macam aku, Alhamdullillah.......itu je yang dapat ku katakan. Sebenarnya, memang susah untuk mengambil hati mak mertua. Kalau dapat yang kureng tu, buat baik rajin macam mana pon, tetap dibenci. So? Semua adalah rezeki masing2.

Kadang2 aku terpikir, aku kahwin, aku nak hidup dengan suami ku je. Bukan orang lain. Tapi sedarlah. Bila kita kahwin dengan seseorang, kita kahwin dengan seluruh ahli keluarga nya. Suka atau tidak, kena juga terima. Begitu juga sebalik nya. Dia kahwin dengan kita, die harus terima semuanya. Ape2pon, semua ada lah toleransi.


MissSilent Says: speechless...

0 Pengkomen: