Keluar duit KWSP?

Friday, June 17, 2011 / Comments (3) / by Skinny Yash

Mungkin ada yang cakap, i cari rumah tak berkadaran dengan life i sekarang. Duhh! To be frank, siapa yang tak nak rumah selesa kan? Siapa tak nak rumah cantik? Yes. Kalau nak itu semua, ongkos nya pon mesti cantik juga. :)

Dengan harga rumah yang i tengok sekarang adalah berkadaran dengan pendapatan suami saya. Itu harus diutamakan dulu. Kalau tak, macamana nak survey rumah kan. :) Kenapa pendapatan suami saya je? Sebab, jeng jeng jeng...saya masih blacklisted! hahahaha Ye! Zaman muda mudi, zaman jahiliyah..Pakai kad kredit banyak sangat! Blurgrhh! So, now dari 3 kad kredit, 1 sudah mau settle ini bulan! :) Tinggal 2! Yeay! :)

Even though loan rumah pakai nama suami, tetap you can withdraw KWSP you to help your husband. Itu kata orang KWSP tu la. Nak info lebih lanjut, pergi website diorang kat sini.

Tapi, jangan ingat withdraw KWSP tu boleh untuk bayar deposit rumah. Memang tak dapat jekk! Rasa diorang kena tukar la terms tu, sebab orang nak withdraw KWSP sebab nak buat bayar deposit beli rumah. Sebab mana nak datangnya 30-40ribu cash ?! haihhh...Itu lagi satu permasalahan kami sekeluarga. Nak menyimpan? Bole ke bang menyimpan sampai begitu banyak dalam saving. aduhai....Kot terrrrrrbeli handbag setiap bulan susah gak! hehehe

Tak semestinya, dah bayar 10% and get the Sale&Purchase Agreement tu, baru bole gi KWSP buat permohonan pengeluaran. It's all depends on you and the seller or developer to bincang-bincang and agreed both parties. Kadang-kadang bayar 3% pon you can get the resit or document yang cakap you nak beli rumah tu, you can make the withdrawal dah. KWSP just nak dokumen untuk pengesahan. :)

Nanti kite sambung lagi ye! Happy hunting to those yang masih mencariiiiii! :)
Photobucket

3 Pengkomen:

yam^Artfingers^ @ June 18, 2011 at 9:26 PM

yashma...
aku tadi jalan2 kat shah alam n area usj. awat cantik sangatttt la umah depa yg baru2 ni kan? tp harga pon canteks...mmg x mampu lah kan.

bab kwsp tuh..aku pon da takleh keluarkan laaaaaa...sbb aku da ade rumah under my name, n penah keluarkan untuk bayar installment umah tu. so..damn...mmg kene saving 10sen tiap2 bulan*mujur boleh kerna beg2 kasut2 kat kedai tu duk lambai2 kat aku! hah! hamek!*

Skinny Yash @ June 20, 2011 at 11:01 AM

oh...i though u dah jual rumah tu? xjual lg ke..?

yam^Artfingers^ @ June 20, 2011 at 3:20 PM

yg kemuning tu da jual..tp itu under nama yzd. yg ade atas nama aku lg is my mum house..dah kalau aku jual..mak aku nak duk mana? huhu!